Ignorăm, „uităm”, ne întristăm, explodăm, ne certăm, plângem, înghițim în sec, ne roadem unghiile, spargem ceva, încercăm să împăcăm pe toată lumea, învinovățim, noi nu ne enervăm. Sau ne enervăm totuși? Ce este acest ghiveci de sentimente, adesea însoțite de semne fizice, psihologice și comportamentale, și care, deși uneori le ignorăm, ne arată că suntem mânioși.
Primul pas în rezolvarea dificultăților pe care le avem în relaționarea cu ceilalți este RECUNOAȘTEREA sentimentelor mânioase. Dacă începem să fim mai atenți la ce se întâmplă cu corpul nostru, ce gânduri avem și ce comportamente adoptăm, ne putem identifica semnele noastre tipice de mânie. Al doilea pas este identificarea posibilelor CAUZE ale mâniei; factorii care au dus la declanșarea sentimentului, cine a fost implicat și de ce mă simt așa. Iar un al treilea pas constă în identificarea EFECTELOR pe care mânia le are asupra mea și asupra altora. Nu fac nimic și las mânia să coacă înăuntrul meu? Mă răstesc la ceilalți? Încerc să ignor situația și sentimentele de mânie? Vorbesc despre mânia mea?

În ambulatoriu, la grupul de consiliere pentru codependență, ne-am analizat sentimentele de mânie și, mai ales, felul în care îi facem față. De obicei, am gestionat prost aceste momente și învățăm cum să ne controlăm mai bine pentru a obține ceea ce dorim de fapt: pacea. Cel mai important lucru pe care îl învățăm este că a controla mânia nu înseamnă neapărat suprimarea ei. De fapt, avem cel puțin 3 variante: astuparea, escaladarea sau direcționarea sentimentului de mânie. DIRECȚIONAREA este o formulă simplă, dar în ciuda acestui lucru, este cel mai greu de făcut. Nu știm sigur de ce; poate să fie pentru că de obicei suntem învățați să astupăm și să escaladăm. Această formulă are 2 propoziții:
M-am simțit mânios pentru că ___________.
Aș dori să __________________________.